Mrs. Coskun

Grey on Grey

IMG_7882 IMG_7884 IMG_7885 IMG_7886 IMG_7887

Cardigan : Gina tricot / Converse / Bag : H&M / Scarf: here (link)! What do you guys think of this look?

Alltså Abaya – Best thing ever! Jag har ju använt abaya från och till i nästan 7år och i vissa perioder, som ni vet, har jag använt kjol på heltid,  men mitt hjärta har alltid längtat och vart mer fäst vid abaya stilen (och långa klänningar) än kjol med hundra plagg som behöver matchas till. Och hur snyggt är det inte? Och framför allt anständigt?I love it! Känner mig som finast i denna stil wallah och blir så glad när jag ser andra abaysiter rocka sin abaya <3

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Elisabeth

    Åsikten att gravida/ammande inte tar igen fastan utan bara betalar fidyah är från Al Albani, en hadith som han såg som riktig, som många andra inte tar utan de flesta baserar åsikten på andra hadith. Jag har letat men finner inget om varför han ser annorlunda på saken men som oftast är det bättre att inte följa en ensam lärd, när alla madhabs följer annorlunda in sha Allah.

  2. -

    Fast läser man fatwa på islamqa (den sidan jag generellt följer) så är i princip alla lärda överens om att ammande och gravida inte behöver fasta ENDAST om de fruktar sin eller sitt barns hälsa, eller får andra svårigheter pga det. Det finns många hadith som inte säger vissa saker rätt ut men som lärda har tolkat på ett sätt utifrån andra tillkommande aspekter.

    (i) The Hanafi madhab

    Al-Jassaas said in Ahkaam al-Qur’aan, 1/244, after quoting the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): “Allaah has relieved the traveller of half of the prayer and of the duty to fast, and He has relieved pregnant and nursing mothers (of the duty to fast).”:

    It is known that this concession – granted to pregnant and breastfeeding women – is limited to cases where they fear for themselves or for their children.
    He also said (1/252):
    Either pregnant and breastfeeding women will themselves be harmed by fasting or their children will be harmed. In either case, not fasting is better for them and fasting is not allowed in their case. If fasting will not harm them or their children, then they have to fast and it is not permissible for them to break the fast.

    It says in al-Bahr al-Raa’iq (2/308):
    If pregnant and breastfeeding women fear for themselves or their children, they are allowed to break the fast in order to ward off any hardship.
    i.e., they may break the fast so as to ward off harm; but this is restricted to cases of fear, i.e., when they think that is most likely to happen, because if they do not fear harm there is no concession granted to them.

    Källa: https://islamqa.info/en/50005
    Nu kopierade jag bara in den första madhabs åsikt som de tar upp men de andra har i princip samma åsikt, ögna gärna igenom sidan..

    Dessutom är alla av åsikten att man måste ta igen dagarna (räcker inte med att betala). Precis som en sjuk som räknar med att bli frisk, eftersom amning/graviditet inte är ett pågående (långsiktigt) tillstånd. Endast sjuka som inte räknar med att bli friska och ”någonsin” kunna ta igen fastan behöver inte ta igen den. Så jag förstår inte vart den här helt motsägande åsikten kommer ifrån (du som svarade Hajer), kan man ens lita på det där? Vad är det för källa? (Är faktiskt genuint intresserad, menar inte att starta upp något ”tjafs” liksom, men detta är ju ett ämne som berör många av oss och de flesta av oss är väl måna om att inte göra fel).

    Det är inte så svårt egentligen, inte massa olika åsikter utan alla har i princip samma åsikt. Man behöver inte fasta om det hotar ens (eller barnets) hälsa, om det medför svårigheter, så det är ju väldigt individuellt (hur litet är barnet, äter det annan föda, hur långa är dagarna, hur mycket ammar en, påverkas produktionen etc). Personligen har jag svårt att förstå hur man skulle vara ursäktad från att fasta om man någon gång per dag ammar ett mycket äldre barn som bara tar sig en slurk då och då. Det går ju liksom ingen nöd på varken mor eller barn i det fallet så jag tycker åsikten som dominerar verkar helt logisk och resonlig. Wa Allahu alam. =)

  3. svar till Hajer

    Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî

    Källa: Fatâwâ Djuddah (25)
      

    Fråga: Jag läste i Salîm al-Hilâlîs bok ”Sifatu Sawm-in-Nabiyy (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) fî Ramadhân” att den havande och ammande kvinnan som fruktar för sig själv eller sitt foster skall låta bli att fasta och bara ge mat till fattiga människor för varje dag som hon inte fastar och att hon inte behöver ta igen dagarna. Hur pass stämmer det?

    Svar: Hon behöver inte ta igen dagarna. Hon är bara skyldig att ge mat till fattiga människor för varje dag som hon inte fastar. Det är korrekt.

    Vad beträffar kravet att hon skall frukta för sig själv eller för sitt foster, så är det endast en Idjtihâd från vissa lärda som varken den havande eller ammande kvinnan är ålagda att ta hänsyn till. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

    ”Allâh har låtit den resande låta bli att fasta och förrätta halva bönen och Han har låtit den havande och ammande kvinnan låta bli att fasta.”1

    Därpå sade Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anhumâ) när han förklarade Allâhs (´azza wa djall) ord:

    فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

    ”Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande antal dagar och de som har möjlighet skall som offer ge en nödställd att äta.”2

    ”Den havande och ammande kvinnan är endast ålagd att ge mat.”

    Inget krav att de skulle frukta för sig själva eller fostren nämndes. Alla havande och ammande kvinnor får låta bli att fasta och ge mat till en fattig person för varje dag. De är inte ålagda att fasta dagarna efteråt. De skall bara bjuda på mat.

    1at-Tirmidhî (715), an-Nasâ’î (2275), Ibn Mâdjah (1667) och Ahmad (20341). Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh Ibn Mâdjah” (1353).

    22:184

    1. RGC

      ALLAHUAKBAR!!! Första svaret jag sätt som inte känns förvirrande och involvera så mycket olika åsikter i ett! Må Allah ära dig <3

  4. Hajer

    Salam aleykom ukhti
    Kan du inte skriva i ett inlägg hur du gör med ramadan. Asså hur ska man göra med att ta igen.. Behöver man betala lr räcker det med att fasta dagarna man missat? När ska du göra de osv, har du tips. Måste man så fort som möjligt? Är så ledsen att ha två ramadan hängandes över mig (gravid med hyperemesis förra året, helammar dygnet runt hahs en liten snart 5 månaders precis som du den här gng). Blir stressad över det för vill hinna ta igen dom innan nästa ramadan som jag har planerar att fasta om Allaah vill.
    Är rädd att göra något fel, så är orolig om jag gör rätt som inte har fastat 2 ramadan och inte har tagit igen dom redan eller om jag behöver betala.
    Sen undrar jag vilka orsaker är giltiga att inte fasta. Finns det nån källa på vad som gäller för oss (ammande). Vill läsa på lite men vet inte vilka sidor som är ”pålitliga” (ahlus sunnah wa jamaah)
    Jazakallahkheir

stats